BIO:
Jestem psycholożką (ukończyłam psychologię stosowaną na Uniwersytecie Jagiellońskim), a także osobą autystyczną, co daje mi unikalną perspektywę i zrozumienie doświadczeń, z jakimi mogą się mierzyć osoby z taką diagnozą. Specjalizuję się w diagnozowaniu spektrum autyzmu i ADHD, a także w konsultacjach psychologicznych.
Posiadam bogate doświadczenie w edukacji na temat spektrum autyzmu i potrzeb osób LGBTQ+. Przez pewien czas współpracowałam z Fundacją Dziewczyny w Spektrum, gdzie odpowiadałam za serię materiałów psychoedukacyjnych oraz prowadziłam szkolenia. Moja wiedza i zaangażowanie były doceniane na konferencjach, w których brałam udział.
Należałam także do Fundacji Pandora, w której zajmowałam się udzielaniem konsultacji psychologicznych, diagnozowaniem neuroatypowości oraz prowadzeniem grup wsparcia (dla neuroatypowych osób LGBTQ+) i warsztatów (dla świeżo zdiagnozowanych kobiet w spektrum autyzmu).
Regularnie aktualizuję swoją wiedzę, aby móc jak najlepiej wspierać zgłaszające się do fundacji osoby. Zapraszam do kontaktu!
Szkolenia:
– Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne (OCD) oraz ADHD i/lub ASD – Akademia Różnorodności (2024)
– Zaburzenia lękowe w ASD i ADHD – Akademia Różnorodności (2024)
– Podwójna diagnoza ADHD i spektrum autyzmu – Fundacja Pandora (2024)
– Diagnoza ADHD osób dorosłych – Hubert Oręziak (2025)
– Diagnoza spektrum autyzmu osób dorosłych – Anna Anzulewicz (2025)
OPIS USŁUG:
1. Diagnoza ASD
Przeprowadzam diagnozę spektrum autyzmu na przestrzeni kilku etapów, które mają na celu dokładne zrozumienie funkcjonowania osoby diagnozowanej oraz jej potrzeb. Proces rozpoczyna się od wysłania kwestionariusza wstępnego, który umożliwia zebranie podstawowych informacji, takich jak dotychczasowe diagnozy psychiatryczne i somatyczne, kontakty z psychologami i psychiatrami, przyjmowane leki oraz powód wizyty. W tym samym czasie wysyłam także Kwestionariusz Lęku Uogólnionego GAD-7, który pozwala na przesiewowe sprawdzenie osoby pod kątem zaburzeń lękowych. Jest to istotne, ponieważ spektrum autyzmu często współwystępuje z zaburzeniami lękowymi, co wymaga uwzględnienia w diagnozie.
Po wypełnieniu kwestionariuszy odbywa się wywiad wstępny, który zazwyczaj trwa od 1 do 2 spotkań. Podczas tych sesji osoba diagnozowana rozwija informacje zawarte w kwestionariuszu oraz opowiada o swojej sytuacji życiowej – obejmującej życie rodzinne, zawodowe, edukacyjne i relacje społeczne.
Kolejnym krokiem jest wywiad diagnostyczny w kierunku spektrum autyzmu, który zwykle obejmuje 2 spotkania. Wywiad jest przeprowadzany zgodnie z kryteriami klasyfikacji ICD-11, ICD-10 oraz DSM-V. Jest to szczegółowy proces, który obejmuje analizę takich obszarów jak:
Relacje interpersonalne – jak osoba diagnozowana komunikuje się z innymi ludźmi i jakie ma trudności (ale i zasoby) w tej sferze.
Sztywność – analiza rutyn, preferencji stałości, stosunku do przedmiotów, przywiązania do zasad, nadwrażliwości i niedowrażliwości sensorycznych.
Regulacja emocjonalna – dopytuję o rozpoznawanie, nazywanie swoich emocji, a także reagowanie na nie.
W trakcie wywiadu przeprowadzam również różnicowanie pod kątem zaburzeń lękowych, traumy oraz zaburzeń osobowości. Przeanalizowane zostają zarówno aspekty związane z dorosłością, jak i z dzieciństwem osoby.
W niektórych przypadkach, dla uzyskania pełniejszego obrazu, zapraszam na rozmowę również rodzica lub inną bliską osobę osoby diagnozowanej. Nie jest to jednak niezbędne w każdym procesie diagnostycznym.
Proces diagnostyczny kończy się wydaniem dokumentu – zaświadczenia lub opinii. Na końcu spotykamy się, aby omówić wyniki diagnozy i przekazać odpowiedni dokument. Moim celem jest, aby cała procedura była jak najbardziej zrozumiała i pomocna w dalszym planowaniu wsparcia osoby diagnozowanej.
Wpisując jednostkę diagnostyczną, która pasuje do danej osoby, posługuję się jednocześnie nazewnictwem pochodzącym zarówno z ICD-11 (zaburzenie ze spektrum autyzmu), jak i ICD-10 (np. zespół Aspergera). Uważam, że w obliczu braku pełnego wdrożenia ICD-11 w Polsce jest to najrozsądniejsze rozwiązanie.
2. Wsparcie psychologiczne (konsultacje)
Oferuję profesjonalne wsparcie psychologiczne w zakresie ADHD, spektrum autyzmu oraz zaburzeń lękowych. W ramach konsultacji psychologicznych koncentruję się na udzielaniu wsparcia w codziennych wyzwaniach związanych z funkcjonowaniem w neurotypowym świecie, takich jak zarządzanie emocjami, radzenie sobie ze stresem lub wypaleniem autystycznym, czy rozwiązywanie trudności związanych z relacjami interpersonalnymi. Jako psycholożka z doświadczeniem w obszarze ADHD, spektrum autyzmu oraz zaburzeń lękowych, mam wiedzę i umiejętności pozwalające skutecznie wspierać osoby neuroatypowe. Co więcej, jako osoba neuroatypowa doskonale rozumiem specyfikę funkcjonowania osób, które zmagają się z podobnymi trudnościami.
W ramach konsultacji możemy omówić trudności, wypracować strategie radzenia sobie z objawami ADHD, spektrum autyzmu czy zaburzeniami lękowymi, ale nie jest to proces terapeutyczny, który obejmuje głęboką pracę nad traumą lub długoterminowymi problemami emocjonalnymi.